Kontejnerski terminal Zagrebačka obala u luci Rijeka
Građevinski projekt: Rijekaprojekt d.o.o.
Geotehnički projekt: OpusGEO:
Izvođač: GRANDI LAVORI FINCOSIT S.p.A., NUOVA CO.ED.MAR. S.R.L.
OPIS KONSTRUKCIJE
- Obala dužine 400 m, širine cca 40 m (razmak staza dizalice 35 m), na koti +4,05 m
- Dubina ispred obale -20,30 m.
- Obala od armirano betonskih kesona
- Temeljenje na kamenom nasipu
- Ojačanje marinske podloga šljunčanim stupovima i mlaznim injektiranjem
- Rasponska konstrukcija je polumontažni sustav
- Poprečni ab nosači u montažnoj oplati zatvaraju prostor između tornjeva kesona
- Prednapeti montažni uzdužni nosači zatvaraju prostor između redova kesona (svijetli razmak 12,30 m)
- Nosači se monolitiziraju ab pločom
- Nasipavanjem se u zaobalju formira operativna i skladišna površina terminala, sve do ranžirnih kolosijeka na sjeveru
- Skladišna površina je dužine 400 m i širine od 170 do 250 m, na prosječnoj koti +3,55 m
- Završna kolnička konstrukcija od mikroarmiranog betona
GEOTEHNIČKI ISTRAŽNI RADOVI – SPECIFIČNOSTI
- Dubina mora do 50m, debljina marinskih sedimenata do 40m, te velika dubina do nosive podloge do -70 m n.m.
- Na području konstrukcije, zahtijevaju specifične istražne radove.
ISTRAŽNO BUŠENJE
- Istražno bušenje provodilo se u 10 faza od 1957. godine do 2009. godine,
- Zadnja faza bušenja provedena je 2009. godine
- Primijenjena je metoda istražnog bušenja s kontinuiranim uzorkovanjem u mekim tlima do 19m dužine
GEOTEHNIČKI ZAHVATI I SVRHA
Šljunčani stupovi – izvedba prije temeljnih nasipa
- svrha: ubraznje i smanjenje veličine slijeganja
Predopterećenje podmorskih nasipa - prije postavljanja kesona
- svrha: konsolidacija temeljnih nasipa (simulacija opterećenja od kesona i dijela rasponske konstrukcije).
Nadvišenje temeljnih nasipa – prije početka postavljanja kesona
- svrha: nadvišenje temeljnih nasipa na mjestima kesona, zbog anuliranja utjecaja dodatnih slijeganja (trenutna slijeganja nakon postavljanja kesona, slijeganja radi utjecaja izvođenja jet-groutinga, konsolidacijska slijeganja koja nisu ostvarena za vrijeme predopterećenja, slijeganja od zasipa iza kesona...)
Mlazno injektirani stupnjaci – nakon postavljanja kesona
- svrha: preuzimanje dijela opterećenja od rasponske konstrukcije i opterećenja u fazi eksploatacije
ŠLJUNČANI STUPOVI
- Vibrirani šljunčani stupovi - metoda u kojoj vibrator (vibracijska sonda) utiskuje kameni materijal u tlo tvoreći pri tome stup i zbija okolno tlo.
- Na taj način povećava se nosivost tla, smanjuju se slijeganja i ubrzava konsolidacija tla.
- Početak izvođenja podmorskih radova na predmetnom objektu započinje izvođenjem šljunčanih stupova.
- Šljunčani stupovi promjera 600mm ugrađuju se ispod nožice nasipa u pet redova na rasteru 3,2x2,9m i prolaze kroz cijeli sloj N1.
- Šljunčani stupovi promjera 800mm ugrađuju se ispod tijela nasipa i ispod kesona.
- Kratki prolaze kroz sloj N1, a dugi kroz slojeve N1, N2 i N3. Dužina im je od 5 do 25 m.
- Tlocrtno su raspoređeni u trokutastom rasporedu na rasteru 1,6x2,1m.
MLAZNO INJEKTIRANI STUPNJACI (JET GROUTING)
- Mlazno injektirani stupnjaci izrađuju se nakon postavljanja kesona.
- Izrađuju se u promjeru 1400 i 1700mm, u zoni tla od vapnenačke stijene do ispod temeljne ploče kesona (koja je na -21,08 m.n.m.).
- Ispod svakog kesona u osima od 1 do 13 izrađuje se po 9 mlazno injektiranih stupnjaka – 3 komada promjera 1400mm i 6komada promjera 1700mm.
- Stupnjaci se rade na rasteru 7,2x4,75m.
- U osima A do E, ispod svakog kesona radi se 6 stupnjaka promjera 1700mm, na rasteru 7,2x9,5m.
MJERENJA I OPAŽANJA
Praćenje deformacija i pomaka za vrijeme izgradnje:
- podmorskog nasipa za vrijeme trajanja faze predopterećenja;
- kesona i ploče, od trenutka pozicioniranja kesona;
- površine na nasipu u zaleđu obalne konstrukcije;
Svrha praćenja i mjerenja za vrijeme izgradnje je kontrola projektnih pretpostavki i njihova interpretacija za vrijeme trajanja izgradnje s ciljem pravovremenog djelovanja i eventualnog prilagođavanja u slučaju odstupanja od projektnih kriterija. Prati se krivulja slijeganja u vremenu kako bi se utvrdilo ''smirivanje'' slijeganja (konvergencija).
Za vršenje mjerenja i opažanja dijelova konstrukcije predviđena je sljedeća oprema:
- ''Multi-frequency multibeam system'': za kontrolu slijeganja podmorskog nasipa u fazi predopterećenja;
- Profilni mjerači i ''long base'' ekstenzometri: za kontrolu slijeganja podmorskog nasipa u fazi predopterećenja i za vrijeme izgradnje gornjeg dijela konstrukcije;
- Geodetsko mjerenje i opažanje repera: za kontrolu slijeganja gornjeg dijela obalne konstrukcije (kesoni i ploča) i zaobalnih nasipa (skladišne površine).
REZULTATI GEOTEHNIČKIH MJERENJA I OPAŽANJA
Tijekom izvođenja temeljnih nasipa i predopterećenja (do faze početka mjerenja slijeganja predopterećenja preko multibeam sistema) kroz profilometre je zabilježeno slijeganje:
- profilometar 11/12 (točke 5 do 14) – 10 do 95 cm, prosječno 60cm
- profilometar 7/8 (točke 5 do 10) – 25 do 90cm, prosječno 60cm
- Tijekom faze predopterećenja zabilježena su slijeganja 20 – 50 cm, prosječno 35cm
- Nakon toga pristupilo se izradi korektivne mjere izrade nadvišenja nasipa ispod kesona za 10-65cm (konzervativno zbog lakše nadogradnje zidova kesona, nego rezanja istih) – prosječno 30 cm
- Druga korektivna aktivnost bila je nadogradnja zidova kesona koji su nadograđivani za iznose od 10 do 100 cm – prosječno 40cm
- Tijekom izgradnje dogodila su se trenutna slijeganja kesona uslijed izvođenja jet groutinga ispod njih – prosječne veličine 10-15cm
- Ukupno prosječno slijeganje temeljnih nasipa iznosi 160 - 180cm.